keskiviikko 16. helmikuuta 2011

Vietnamilaista rantaelämää Nha Trangissa

Pyörätaksin eli cyklon kuljettajan lepotauko Nha Trangissa
Reilu viikko sitten saavuimme Nha Trangin rantakaupunkiin yöbussilla Saigonista. Yöbussi oli ns. nukkumabussi, jossa istuinpetejä on kolmessa rivissä ja kahdessa kerroksessa koko bussin matkalta. Ihan vitsi koko nukkumistermi tuossa yhteydessä! Siitä ei nimittäin tullut oikein mitään ainakaan meidän aikuisten kohdalla, sillä meno oli jokseenkin pomppuista ja hytkyvää koko 10 tunnin ja 450km:n matkan ajan, raivoisan tyyttäyksen kaikuessa taustalla. Vain lanteilla roikkuva turvavyö pelasti meidät lyömästä päätä kattoon tai liukumasta käytävälle bussin kaartaessa, pomppiessa ja jarrutellessa vietnamilaisilla kärripoluilla. Onneksi oli pimeää, niin en nähnyt minkälaisten rotkojen reunilla on ajettu...

Artun lokoisa peti nukkumabussissa
Muut saivat sulloutua sikaosastolle :)
Aamulla kuuden aikaan saavuimme kuitenkin ehjinä Nha Trangiin - juuri sopivasti ihmettelemään lumoavaa auringonnousua. Aamiaiseksi söimme evääksi tehdyt tuliaisruisleivät ja seurasimme muiden aamuvirkkujen kanssa auringon ripeää nousua rannalla. Yllättävän moni olikin herännyt ajoissa rantabulevardille hölkkäämään, tekemään taiji-harjoituksia tai muuten vaan jumppaamaan. Itse lähdimme pikkuhiljaa kävelemään kohti hotellia, jonne jäimme odottelemaan iltapäivällä mukavammalla lentokyydillä saapuvaa matkaseuraa.

Nha Trang herää uuteen päivään
Illalla kun Lohjan porukatkin oli saatu turvallisesti hotelliin, menimme syömään hotellin respan suosittelemaan Lac Canh -ravintolaan. Uskomattoman suositulta vaikutti tuo täpötäynnä paikallisia oleva ravintola, sillä jouduimme hetken jonottamaan pöytää. Tuoppeihin ruvettiin kaatamaan heti olutta ja kohta jo grillailimme lihanpaloja omassa pöytägrillissämme. Aterimiksi ei tarjottu muita kuin puikkoja, joten kaikki riisinjyvät oli saatava niillä suuhun. Rankan päivän makoisa huipennus!

Sshhh - lihat tirisevät Lac Canh- ravintolan pöytägrillissä
Aapon puikkoharjoitukset
Loman aikana 400 000 asukkaan Nha Trang osoittautui kohtuullisen vilkkaaksi kaupungiksi, jossa on mielestäni kohtuullisesti länsimaisia turisteja. Ei häiritsevän paljon ja paikoitellen jopa vähän. Länsimaiset lapsiperheet loistavat poissaolollaan, vaikka mielestäni tämä sopii ihan yhtä hyvin lapsiperheille kuin lapsettomillekin. Aasialaisia ja vietnamilaisia turisteja on ollut nyt normaalia enemmän liikenteessä kiinalaisen uudenvuoden takia. Pitkä hiekkaranta reunustaa kaupunkia useiden kilometrien matkalta, joskin rantaelämä on huomattavasti hiljaisempaa kuin esim. Thaimaassa. Joitain ostosmahdollisuuksiakin on ja hintatasokin hyvin edullinen, mutta me emme valitettavasti voi tavaraa näin pitkällä matkalla hamstrata.

Näkymiä hotellin ikkunasta

Nha Trangin rantakatua
Illan vilskettä rantakadulla
Meidän päiviin on kuulunut tietysti rantaelämästä nauttiminen (siihen eivät lapset tunnu kyllästyvän!), koulunkäynti, kävely, huvittelu ja hyvä ruoka. Ihan niinkuin millä tahansa etelänlomalla :) Lapset ovat kilpailleet Lohjan mummin ja papan huomiosta ja siitä, kuka saa milloinkin mennä yövieraaksi. Yhtenä iltana me pääsimme Tapsan kanssa vähän vapaalle, kun kaupunkiin saapuivat uudet reissuystävämme, jotka tapasimme Uudessa-Seelannissa. Kiitoksia vain mukavasta illasta Juhani ja Tarja!

Rantaelämää
Tästä tulee hyvä kuva! Ainakin mulle tuli :)
Saariretkien tekeminen jäi meiltä väliin kovan merenkäynnin vuoksi, mutta yhden upean päivän vietimme Vinpearl -huvikeskuksessa, joka on sijaitsee omalla saarellaan ihan Nha Trangin edustalla. Saareen on pääsymaksu n. 13 euroa aikuisilta ja 9,5 euroa lapsilta, johon sisältyy noin 10-15 minuutin mittainen kaapelivaunukuljetus meren yli, kaikkien huvipuistolaitteiden käyttö, vesihuvipuiston ja rannan käyttö sekä sisäänpääsy upean akvariumiin.

Saara Vinpearlin vesileikeissä

Todella upea paikka ja siellä meni koko päivä ihan hujauksessa. Vesipuisto oli iso kuin mikä, siisti, mihinkään ei tarvinnut jonotella ja kaikille löytyi tekemistä. Ja mikä kätevintä, mistään muusta kuin ruuasta ei tarvinnut enää saarelle päästyä maksaa! Ruoka ja juomakin oli edullista, mikä oli vähän hämmentävää, kun yleensä Suomessa on tottunut siihen, että tuommoisissa paikoissa niistäkin saa maksaa enemmän kuin laki sallii.

Näkymät Vinpearlista Nha Trangiin
Nyt Vietnamin matka lähenee loppuaan ja aika kultaa muistot, sillä lähdemme illalla taas "nukkumabussilla" takaisin Saigoniin :) Sieltä sitten huomenna paluu Bangkokiin ja sitten miettimään mitä seuraavaksi tehtäisiin. Vietnamiinkin voisi jossain vaiheessa kevättä tehdä uuden reissun, mutta katsotaan mitä tuleman pitää!

Terveisiä ja mukavia hiihtolomia kaikille!!