sunnuntai 6. helmikuuta 2011

Suurkaupunkielämää Bangkokissa ja Ho Chi Minh Cityssä

Rannat ovat vaihtuneet tuk tuk-viidakkoon ja mopoihin, hiekkavarpaat nokivarpaisiin. Viimeisen viikon verran olemme viettäneet pakokaasunkatkuista elämää suurkaupungeissa ja tuntuu, että se rupeaa olemaan aika maksimiaika meille maalaistolloille.

Aamu valkenee Bangkokissa
Rantaeloa jatkoimme kuitenkin Khao Lakissa vielä 3 päivää ennen Bangkokiin siirtymistä. Se oli ihan hyvä veto ja niinpä siirryimme valtion yöbussilla Khao Lakista Bangkokiin su-ma 30.-31.1. välisenä yönä.

Kilometreissä matkaa tulee varmaankin noin 800km ja bussilla aikaa vierähti noin 11 tuntia. Bussi oli tasoltaan ihan hyvä, bussiemäntä huolehti matkustajista koko matkan ajan ja wc oli käytössä bussin perällä. Hienompia vip-bussejakin kulkee tuota väliä, mutta ne olivat loppuunmyytyjä useiksi päiviksi eteenpäin. Kaikille jaettiin matkan aluksi vesipullot, pillimehut ja peitot. Kahvikuppisetti leivoksineen jaettiin odottamaan seuraavaa aamua. Muutaman tunnin matkaamisen jälkeen bussi pysähtyi syrjäkylän ruoka-asemalle, jossa pidimme 20 minuutin ruoka-tauon. Matkustajat ohjattiin omaan kabinettiin ja pöytiin ruvettiin kantamaan ripeään tahtiin riisiä, nuudeleita, kananmunia, keittoa ja hedelmiä. Paikalliset matkaajat popsivat ruokaa ääntä kohti ulkomaalaisten huutaessa lisää vettä, sillä sapuskat ei olisi voineet enää juuri tulisempia olla!! Riisi on aina takuuvarma valinta ja chilien joukosta löydettiin muutama syötävä kananpalakin :) Ihan hyvä iltapala siitä kuitenkin saatiin ja kaikenlisäksi ruokailu kuului bussilipun hintaan.

Bangkokin eteläisellä bussiasemalla klo 04.09
Vähän ennen neljää aamuyöllä bussiemäntä herätti porukat ja tarjoili pikakahvit - siis sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä samassa kun kaikille oli ennätetty kahvit kaataa, niin roskien kerääminen aloitettiin jo bussin toisesta päästä... Siinä ei kauaa nokka tohissut ja parin minuutin päästä bussi kaarsikin jo bussiasemalle. Siellä sitä sitten oltiin klo 04 bussiasemalla, jonka sijainnista ei ollut mitään hajua. Takseja kuitenkin oli rivissä iso liuta, joten päätettiin uhmakkaasti siirtyä kohti hotellia, vaikka aamu olikin kohtalaisen varhainen. Yritys kannatti ja saimmekin hotellihuoneen jo klo 7, vaikka olin varautunut normaaliin klo 14 check-in aikaan. Eikun päiväunille!

Auringonnousu
Bangkokissa vierailu oli meille toinen ja varmaan vielä lisää on luvassa. Sen vuoksi emme tehneet mitään kiertelysuunnitelmaa, vaan hortoilimme kävellen ja taksilla muutamilla tärppipaikoilla. Turistien suosimalla Khao San Roadilla ei aiemmin ole käyty ja nyt käytiin sitä ihmisvilinää katsomassa. Shoppailuihin ei ollut juuri kiinnostusta, mutta kävimme silti muutamat ostoskeskukset tsekkaamassa.

Idylinen (?) joenvarsikahvila Bangkokissa
Mikäs tässä on sumppia maistellessa ;-)
Vilinää Khao San Roadilla
Liikennehän on tietysti melkoista sekamelskaa Bangkokin kokoisessa ja kaltaisessa kaupungissa - tai niin ainakin luulin, ennenkuin siirryimme torstaina Vietnamin suurimpaan kaupunkiin Ho Chi Minh Cityyn eli Saigoniin!!

Ho Chi Minh City, Vietnam

Koneen laskeutuessa Saigoniin, kaupunki näytti suurelta, mutta seesteiseltä laskevan auringon värjätessä kaupungin punallaan. Kun taksimatka hotelliin alkoi, alkoi myös hillitön tööttääminen ja mopojen väistely. Aivan karmaiseva määrä mopoja oli liikenteessä muutamien autojen, lähinnä taksien, yrittäessä puikkelehtia niiden välissä. 9 miljoonan ihmisen kaupungissa on kuulemma 4 miljoona mopoa ja vain 400 000 autoa. Kun mopojen kyydissä kulkee lisäksi yleensä 2-4 ihmistä, tavaroita, ilmapallokuljetusta ja mitä ikinä, on meno aika hurjan näköistä! Nyt muutaman päivän jälkeen en ole kyllä vieläkään nähnyt yhtään onnettomuutta, mutta eiköhän niitäkin tuossa tohinassa satu.

Punaliput Ho Chi Minhissä
Hedelmiä kaupan

Jäätelöbaarissa

Slurps!
Uuden vuoden kukkakatu

Saigonin kahvilatunnelmaa
Kaupunki on ollut päivisin hyvin autio kaikkien kauppojen ollessa kiinni kiinalaisen uuden vuoden juhlien vuoksi. Jäniksen vuosi on alkanut ja kansa juhlii vuodenvaihdetta iltaisin kaupungilla ja puistoissa. Moporalli alkaa viiden jälkeen illalla kun on jo vähän viileämpää. Päivällä +35 hipova lämpötila ja täydeltä terältä porottava aurinko tekee kaupungilla vaeltamisesta hieman tuskaista, mutta riittävillä juomatauoilla ja pysähdyksillä on jaksettu jonkinmoista kiertelyä tehdä. Kun kaupat ovat kiinni, niin niihinkään ei voi mennä välillä viilentymään.

Lohikäärmetaidetta juhlapuistossa

Perjantai oli meidän kaikkien kovasti odottama päivä, sillä illansuussa kaupunkiin saapuivat Lohjan mummi ja pappa, joiden kanssa meillä on tulossa mahtava kahden viikon loma Vietnamissa!

Tätä on odotettu! Tuliaisleipä maistui Aapolle :)
Tänään sunnuntaina meidän perhe jatkaa matkaa yöbussilla kohti Nha Trangin rantakaupunkia. Saa nähdä minkälainen matka siitä tulee... Kiinalaisen uuden vuoden vuoksi lennoille ja juniin ei mahduttu, joten bussi jäi jälleen ainoaksi vaihtoehdoksi. Eiköhän tuo suju jo vanhalla rutiinilla :D

1. Voi, nauttikaa Vietnamista! Liikenne on tosiaan vähän kaoottista, mutta itse en ainakaan parin viikon aikana todistanut yhtään onnettomuutta. Kaikki yllättävää kyllä väistävät toisiaan, kulkevat tasaisella vauhdilla ja homma toimii hyvin :-)
    Toivottavasti ehditte myös pohjoiseen käymään, Hanoi ainakin on mukava kaupunki ja Halong Baylla upeat maisemat. Yöjunassa matkaaminenkin voisi olla mielenkiintoinen elämys. Ihanaa reissun jatkoa!

2. Mukavaa Vietnamin pätkää! Mietinkin juuri, että mahdatteko sinne suunnata kohta puoliin? Nimittäin perjantaina juttelin kaiman kanssa kevätmatkasuunnitelmista ja totesi, että suunnittelevat reissua Shanghaista Hanoihin. Varsinaisena kohteena Halong Bay... eivät nyt tosin taida ihan näin nopeasti sinne ilmestyä ;)!

Terkkuja koko poppoolle!
    Cee

3. Kivalta näyttää toi Vietnam! Mäkin tässä jo suunnittelin, että pitäiskö lähtä teitä moikkaan johonkin maailman kolkkaan, mutta eipä taida oikein hoitovapaalla Haaparantaa pitemmälle matkustella :D Elikkäs kirpeän talviset terveiset Kemistä. t. Mari P.S. Paistaa se aurinko täälläkin!

4. Kiitos, kyllä täällä nautitaan! Saa nähdä pitääkö tehdä vielä uusintareissu myöhemmin, jotta ehtii näkemään vähän enemmän. Meitä kannattaa ilman muuta lähteä tapaamaan, mutta voit olla varma, että Haaparannalta meitä ei löydä ;D