maanantai 20. kesäkuuta 2011

Singapore - Kuala Lumpur - Phuket (kyllä, taas!)

Balilta matka kävi Singaporeen yön pimeinä tunteina. Tämä oli meidän perheelle neljäs visiitti tähän siistiin ja vehreään, trooppiseen kaupunkiin.

Singapore

Vilkas Bugis Streetin ostoskuja
Ensimmäiseksi yöksi olimme varanneet saman hotellin kuin viimeksikin, koska se oli halpa ja kätevän matkan päässä kentältä. Geylangin kaupunginosa muuttuu öisin punaisten lyhtyjen alueeksi, mutta se ei meitä haitannut, kun suhautimme matkan nopeasti ovelta ovelle. Seuraavana aamuna katukahvilassa nautitun paahtoleipäaamiaisen jälkeen hyppäsimme bussiin ja siirryimme Bugisin alueelle, josta olimme varanneet huoneen seuraavaksi yöksi. Bugis osoittautui mukavaksi ja vilkkaaksi ostosalueeksi ja hotellikin oli ihan oikea hotelli ja hintansa väärtti, vaikka noin yleisesti ottaen Singaporessa saakin maksaa hotelliöistä aivan liikaa... Kulkuyhteydet olivat täälläkin erinomaiset ja hyppäsimme Bugisista metroon ja kohti eläintarhaa.

Tikrut lepäilemässä
Singapore Zoon reservaattialuetta
Kengut odottelemassa ruoka-aikaa

Eläintarhassa olemme käyneet kerran aiemmin, mutta koska siitä on aikaa jo reilut 5 vuotta, niin oli aika verestää muistoja. Näin pienessä maassa tunnin matka eläintarhaan tuntuu kohtuuttoman pitkältä metron ja bussin kanssa, mutta helppoa se on silti. Singapore Zoo on aivan upea alue ja siellä on ilo käydä, sillä eläimillä on siellä hyvin luonnonmukaiset olosuhteet ja suuret tilat liikkua. Jotkut eläimet saavat liikkua omilla reviireillään ihan vapaasti, kuten jotkut apinat ja krokotiilit vaanivat kulkusiltojen alla olevassa joessa. Kengurut loikkivat ihmisten keskellä ja monia elämiä saa syöttää järjestettyinä syöttöajankohtina. Kuulemamme mukaan myös pimeän aikaan järjestettävä Night Safari on mahtava, mutta jospa sitten seuraavalla kerralla olisi sen vuoro.

Leopardi käänsi selkänsä...
Lisää pilkkukavereita liikenteessä
... ja näitä ihania raidallisia suosikkejani :)
Oli jo ilta kun pääsimme eläintarhasta takaisin hotellille. Loppuilta menikin selvitellessä netistä, että miten pääsemme seuraavana päivänä kätevimmin bussilla Malesiaan ja Kuala Lumpuriin.

Aamupalan jälkeen lähdin metsästämään meille bussilippuja kävelymatkan päässä sijaitsevasta Golden Mile Complexista, mistä lähtee monia pitkän matkan busseja Malesiaan ja Thaimaahan. Ensimmäiset firmat tarjosivat eioota kaikille sunnuntain lähdöille, mutta vartin päästä liput olivat jo kourassa ja bussimatka ja maan vaihto edessä vielä samana iltapäivänä.

Kuala Lumpur

Kahvitauko Malesian puolella ja kymmenet muut
KL-Singapore-väliä matkaavat bussit
Kolmelta lähdimme matkaan leveäpenkkisellä bussilla, joita Aasiassa on paljon pitkän matkan linjoilla. Neljän penkin sijaan yhdellä rivillä on 3 leveämpää penkkiä ja penkit saa liki makuuasentoon. Ihan mukavaa matkustusta siis. Tunnin kuluttua olimme jo Malesian rajalla, mutta kokonaisuudessaan rajahässäköiden a yhden kahvipysähdyksen kanssa matkaan tuhrautui aikaa 6 tuntia ja niinpä oli taas ilta kun kolkuttelimme hotellin ovea Kuala Lumpurin Bukit Bintangilla.

Seuraavat päivät oli pyhitetty ainoastaan kaupungilla, kaupoissa ja ostoskeskuksissa pyörimiseen, sillä oli tarkoitus katsella vihdoin jotain ostettavaa kotiinpaluuta ajatellen. Bukit Bintang ja sen kaupat ja ostarit tuli koluttua; Beryaja Times Square, Lot 10, Sungei Wang, Pavillion ja mitänäitänyton... Lisäksi kävimme meille uudessa Mid Valley Megamallissa lyhyen junamatkan päässä. Eipä kummoisempia ostettu, mutta itse löysin uudet silmälasit, jotka sai jo tunnin odotuksen jälkeen noutaa.

Jotkut elokuvakuvaukset olivat käynnissä niin kaupungilla ainakin kahtena päivänä ja eri paikoissa. Luulen, että samaa filmiä kuvattiin, sillä päähenkilö näytti samalta. Välillä henkilö juoksi työmiehen haalarissa autoa kiinni Bukit Bintangilla ja toisena päivänä kuvattiin ampumiskohtausta ja katolta hyppäystä Mid Valleyssa. Oli selvästi aasialainen elokuva kyseessä, joten tuskinpa tulee ikinä vastaan valmiina tuo pätkä...

KL, Bukit Bingtang ja edessä osa kuvausryhmää,
joka pisti kaupungin sekaisin
Pikkuwokit wälipalaksi shoppailujen lomassa
Neljä päivää Kuala Lumpurissa meni nopeasti ja mietimme kuumeisesti, että minne pitäisi mennä ja mitä tehdä. Mietinnässä oli Malesian omia lomasaaria, Vietnamia, Laosia ja Thaimaatakin. Mikään ei enää oikein innostanut... Kun pohdinnasta ei tullut selkoa, niin lähdimme lopulta hotellistamme vailla tietoa seuraavasta kohteesta. Lapsien loputtomaan kyselyyn ei tullut taaskaan vastauksia, mutta näihin on jo totuttu ja molemmin puolin kestetty. Eniten esitetyin kysymys matkalla on ollut: "Onko seuraavassa hotellissa uima-allas?". :)

Monorail vei meidät Sentralin asemalle, josta otimme tutun ja hitaan lentokenttäbussin Air Asian halpaterminaaliin. Matkalla virinneiden lisäpohtimisten seurauksena kysyimme lipputiskiltä hintoja ja lippuja seuraavalle lennolle Phuketiin, jotka oli aiemmin havaittu edullisimmiksi vaihtoehdoksi. Hintavertailujen jälkeen jouduimme vaihtamaan vielä lentokenttää KLIA:n kansainväliselle kentälle ja parin tunnin päästä olimmekin jo matkalla Phuketiin Malaysia Airlinesin siivin!

Se on menoo taas!
Phuket

Phuket ei ollut missään nimessä meidän toivelistalla, sillä onhan täällä vietetty aikaa kyllästymiseen asti. Mutta kyllä nyt vaan tuntuu siltä, että oikeaan paikkaan tulimme kuitenkin lomamme viimeiset viikot viettämään :) Ruokaa oli jo ikävä, vaikka erilaisia riisipöperöitä onkin syöty kohta jo puoli vuotta. Pari ensimmäistä yötä vietettiin Phuketin vilkkaimmassa paikassa Patong Beachilla, joka ei ole näin kesäkuussa ollenkaan vilkas. Lauantaina vaihdoimme maisemaa Kata Beachille ja ainakin muutama yö ollaan vielä tässä ihanassa majapaikassamme, jossa uima-altaaseen saa hypätä suoraan omalta terassilta. Oikea lastan unelmapaikka ja hintakin on näin matalan sesongin aikaan naurettavan halpa. Aurinko on paistanut, eikä vettä ole tullut, mutta meri on kuitenkin hurja näin monsuuniaikaan. Täällä näimme myös eilen pitkästä aikaa suomalaisia, joita ei olekaan tullut vastaan tasan kahteen kuukauteen. Viimeinen kontakti ja näköhavainto oli Erikan ja Hessun vierailu huhtikuun puolivälissä.

Kata Lucky Villas ja terassitunnelmaa

Talvisin niin tyyni ja turkoosi Katan ranta on enää vain turkoosi
Näin on näreet! Mutta onneksi säyseämpiäkin
lippuja löytyy ja uimaan pääsee.
Että semmoista täällä. Lähtölaskenta on kuitenkin alkanut ja yöunissa Suomi kummittelee jo kovasti. Ladataan nyt viimeiset aurinkoenergiat kuitenkin vielä ennen kotiinpaluuta!

1. Hei!

On ollut mielenkiintoista seurata teidän reissua blogin kautta. Meillä itsellämme n. 10 kk:n Aasian tournee vasta alkutekijöissä, tällä hetkellä kolme viikkoa Thaimaata takana. Meillä matkassa kahden aikuisen lisäksi 4,5-vuotias poikamme ja teidän blogi onkin toiminut hyvänä inspiraation lähteenä suunnitellessamme omaa reissuamme, joten kiitos siitä :).

Mukavaa loppumatkaa
    Janette

2. Tervetuloa Suomeen! Nauttikaa lämmöstä vielä kun voitte, täällä on vilu ;)

3. Blogi tarjoaa hyvää tietoa Aasiaan matkaa suunnittelevalle. Singaporeen liittyen lisätietoa voi käydä lukasemassa myös sivulta www.singaporeopas.com, jossa on tiiviisti juttua esim. majoitukseen liittyen.