keskiviikko 26. tammikuuta 2011

Suunnitelma B käyttöön Thaimaassa

Eipä tullutkaan paljon odotettua yöjunamatkaa Malesian Penangista Thaimaan Hua Hiniin, vaikka olikin liput taskussa kun marssimme rinkat selässä Butterworthin juna-asemalle viime torstaina. Malesian ja Thaimaan välinen junaliikenne toimii näköjään yhtä varmasti kuin Y-juna Espoon ja Siuntion välillä eli välillä toimii ja välillä ei! Sen näkee sitten kun saapuu juna-asemalle. Meitä odotti Butterworthin asemalla oveen kirjoitettu lappu, että Bangkokin juna on peruttu, lipun hinta hyvitetään.

Karvainen rantakaveri Ao Nangissa
Ei auttanut kun kiroilla hetki ja mennä sitten haukkumaan ystävälliseen sävyyn asemavirkailijat ja kysellä, että mistäs moinen "yllätys"peruminen johtuu. Yllätystä osattiin nimittäin varovaisesti aavistella, kun lauantaina Penangiin saapuessamme oli asemalla samanlainen lappu odottamassa Bangkokiin menijöitä. Selitys oli, että kun juna on riittävästi myöhässä saapuessaan Thaimaan ja Malesian rajalle, niin rajanylitys ei olekaan enää mahdollinen ja junan on jäätävä Thaimaahan (reitti on Bangkok-Butterworth (Malesia)-Bangkok). Saatuamme lippurahat takaisin, saimme nopeasti tietää, että bussikyyti Thaimaan Hat Yaihin lähtee tunnin kuluttua klo 15 ja voimme päästä vielä samana päivänä Thaimaan puolelle. Päätettiin lähteä bussikyydillä kohti Thaimaata ja viisi tuntia myöhemmin olimme hoitaneet rajamuodollisuudet ja olimme perillä Hat Yain kaupungissa.

Linja-autossa on tunnelmaa...

Maan vaihto

Hat Yaissa bussi viskasi meidät matkatoimiston eteen, josta osa porukasta lähti jatkamaan vielä yöbussilla Bangkokiin. Me sen sijaan päätimme jo Penangista lähtiessä, että perumme Hua Hinistä varatun hotellin ja muutamme kurssia kohti Etelä-Thaimaata. Suuret kiitokset hotellinperumisjärjestelyistä Marille Kemiin :)

Ao Nang/Krabi

Hat Yai ei itsessään tarjoa erikoisempaa tekemistä, vaan toimii liikenteen solmukohtana eteläisessä Thaimaassa. Kehnon, mutta edullisen hotelliyön jälkeen jatkoimme matkaa perjantai-iltapäivänä kohti Krabin maakuntaa ja Ao Nangin turistikylää. 13 henkeä survoutui 11 hengen pikkubussiin, thaimusiikki täysille ja 5 tunnin matka sai alkaa! Alkuillasta olimme perillä Krabin kaupungissa ja sieltä jatkoimme matkaa yhteistaksilla eli songtaolla Ao Nangiin. Perillä meitä odotti vielä majoituksen etsiminen, jonka löysimme reilun tunnin etsinnän jälkeen. Kyllä ruoka ja suihku maittoivat sen jälkeen!

Ao Nangin rantaa

Banana Pancace - nam!
Mitä tässä tapahtuu? Saara on kalanruokana ja kyllä nauratti!

Hirveä kutitus ja tuloksena pehmeä iho

Ao Nangissa on vierailtu viimeksi 5 vuotta sitten ja jo silloin rantakadulla vaeltava turistimäärä tuntui aika suurelta. Nyt samaa katua vaelsi väkeä tuplasti enemmän ja samalla hintataso tuntui nousseen paikoitellen aika kovasti. Ensimmäistä kertaa loman aikana rupesi olemaan suomalaisiakin jo aika paljon ympärillä. Seuraavana päivänä rannalla kävellessä turistien määrän kasvun huomasi kaikkein selvimmin.

Apteekkihan siinä - selvällä suomen kielellä!
Ilta-Sanomat tuoreeltaan saatavana
Rakkaat ipanat :)

Auringon lasku Ao Nangissa

Vielä ollaan puheväleissä ;-)

Pitkähäntäveneet yöpuulla
Khao Lak

Kolme päivää moista menoa riitti meille ja maanantaina päätimme lähteä katsomaan miltä Khao Lakissa näyttää 6 vuotta tsunamin jälkeen. Kolmessa tunnissa minibussi toi meidät paratiisinomaiseen hotellin, jonka rannalla ehdimme hyvin uimaan ja nautiskelemaan ennen auringonlaskua.

Aijai, olipas romanttinen tervetuliainen hotellissa :)

Kuten arvelimmekin, paljon oli muuttunut siitä kun vierailimme Khao Lakissa vuosi tsunamin jälkeen. Onneksi. Toinen toistaan hienompia hotelleja on kohonnut uudelleen pitkin rantaviivaa ja kylän keskustassa rupeaa olemaan putiikkia ja ruokapaikkaa kohta liiaksikin asti. Turisteja on mukavasti, mutta ei kuitenkaan liikaa. Aika kiireetön ja hiljainen tunnelma on ainakin tuolla rannan puolella ja keskustakin hiljenee aika ajoissa illalla. Vaikka pääkadulla kulkiessa ei enää näe tsunamista jälkeäkään, niin loistohotellien välissä tuhosta muistuttaa vielä joitakin aavemaisia lomakeitaita. Suositteluni kuitenkin Khao Lakille - voisin hyvinkin tulla tänne taas uudestaan!

Khao Lakin upea ja pitkä ranta
Ikävä muisto menneestä...
Kolmen päivän loma täällä rupeaa olemaan takana ja suunnitelmat täysin levällään jatkon suhteen. Huomenna kun pistävät meidät pihalle hotellista, niin pitäisi varmaan viimeistään keksiä, että mitä tehdään seuraavaksi...

Isovanhempien kauhuksi kerrotaan vielä, että tänään on koettu vauhdin hurmaa mopon selästä käsin - ehjin nahoin kuitenkin koko konkkaronkka :)

1. Hyvinhän teillä näyttää tuo suunnitelma B toimineen! Mukavaahan se oli, että pystyin olemaan avuksi, että voit käyttää tätä palvelua toistekin :)
    Terkut ja halit kaikille! T. Mari

2. Kyllä teillä aina sattuu ja tapahtuu, niin myös meillä; kun jotain tapahtuu niin joka paikkaan sattuu !! Oikein jännittävää elää kanssanne reissua. Odotamme lisää.
    Tasavallassa kaikki hyvin.
    Terviset: Heikki ja Vuokko

3. Upeeta etta perheellisetkin matkustaa!! Oikein mahtavaa matkaa teille!! :)