torstai 24. maaliskuuta 2011

Takaisin Phuketissa ja taas jaksaa lomailla

Nyt on viisumin uudistusreissu tehty Malesiaan ja nyt on lupa lomailla seuraavat pari kuukautta rauhassa täällä Thaimaan puolella. Yksi stressin aihe vähemmän kun on tuokin välttämätön reissu tehty. Vaan kyllä olikin mukava palata "kotiin" kun oltiin peräti 5 päivää reissussa!

Penangin viisumireissu

Penangin rantaviivaa by night
Viime keskiviikkona lähdimme siis aamulla bussiretkelle kohti Penangia, koska Thaimaan viisumimme erääntyivät ja piti poistua maasta. Penangissa on Phuketia lähinnä oleva Thaimaan konsulaatti, joten sen vuoksi valitsimme sen kohteeksi. Penangin konsuulatista pystyi hakemaan 60 vuorokauden turistiviisumia ja sen turvin voimme nyt oleilla kutakuinkin siihen asti täällä Thaimaassa kuin oli tarkoituskin. Jos erillistä viisumia ei olisi haettu, niin olisi riittänyt, että käymme leimaamassa passimme Malesian rajalla, mutta silloin olisimme saaneet vain 14 vrk (maarajalla) tai 30 vrk (lentokentältä) oleskeluaikaa.

Vajaan tunnin paikallisbussiajelun jälkeen olimme Phuket Townin bussiasemalla, josta pääsimme melkein välittömästi Hat Yaihin lähtevään bussiin. Hat Yai on eteläisen Thaimaan liikenteen solmukohta ja siellä teimme pysähdyksen myös tammikuussa kun tulimme Penangista bussilla Thaimaan puolelle. Valtion bussilla matkaa tehtiin noin 7 tuntia ja perillä Hat Yaissa saimme huomata, että päivän viimeisimmät minibussit lähtevät Penangiin jo neljän aikaan iltapäivällä, joten oli odotettava seuraavaan aamuun. Hotellin etsinnässä saatiin taas huomata, että Thaimaassa jos jossain pätee nimitys "moni kakku päältä kaunis". Todella fiinin oloisia hotelleja, mutta kun käy katsomassa huoneita, niin siihen se kauneus sitten loppuu... Hat Yaissa on kyllä hinnat kohdallaan hotelleissa, samoin hieronnoissa. 2 tunnin thai-hieronta näytti olevan saman hintainen kuin Phuketissa 1 tunti. Me kävimme naisten kesken seuraavana aamuna jalkahieronnassa minibussia odotellessa :)

Saara nauttii elämänsä ensimmäisestä jalkahieronnasta
Leena oli näköjään pistänyt putiikin pystyyn Hat Yaissa
Aamulla pääsimme vasta klo 12 lähtevään minibussiin ja neljän tunnin päästä olimmekin jo perillä Penangin pääkaupungissa Georgetownissa. Penang tuntui mukavan tutulta tammikuisen ensivisiitin jälkeen ja tiesimmekin heti mistä etsiä majoitusta ensimmäiseksi yöksi. Samoin julkinen liikenne oli meillä hanskassa. Se onkin ihan uskomattoman sujuvaa, helppoa ja halpaa Penangissa. Ensimmäinen yö oltiin Georgetownin keskustassa ja aamulla lähdin Artun kanssa taksilla konsulaattiin viisumeita anomaan. Oltiin jo alustavasti tehty treffit hotellin aulaan paikallisen agentin kanssa, joka olisi hoitanut koko viisumirumban puolestamme 30 ringetin (n. 7 euroa) maksua vastaan, mutta kun selvisi, että maksu oli x 5, niin lähdimme hoitamaan asiaa omin päin. Se kannatti, sillä kaikki oli nopeaa ja vaivatonta ja tietysi paljon edullisempaakin. Yksin matkustavalle agentin käyttö on järkevää, sillä hinta menee yksiin taksimaksun kanssa.

Paikalliset ilakoivat rannalla
Hotellin ikkunasta
Ei ollut hyvä paikan valinta koulutehtävien tekemiseen...
Ennen sadetta Penangissa
Ukkonenhan se sieltä tulee
Samana iltapäivänä saimme jo hyväksytyt viisumit takaisin ja shoppailukierroksen jälkeen vaihdoimme hotellia. Seuraavat kolme päivää oleskelimme Tanjung Bungahin alueella leppoisassa rantahotellissa ja nautimme olostamme :) Paikallisia turisteja oli kyllä ihan hurjasti liikenteessä ja meidänkin hotelli taisi olla melkein täynnä, joten tyystin rauhallista ei ollut, mutta leppoisaa silti. Yksi shoppailupäivä rentoutumisen välissä ja maanantaina tulimme lentäen kotiin.

Tämäkin vielä! Olihan siitä pakko ottaa kuva (lentokentän vessassa) ;-)
Georgetownia lentokoneesta kuvattuna
Aarteita Andamaanienmeressä

Lentokentällä vuokrasimmekin sitten hetken päähänpistosta itsellemme ärhäkän punaisen pikkuauton ja se on meillä käytössä seuraavat pari kuukautta. Aika mukavaa on nyt päästä kätevämmin liikkumaan koko perheen voimin! Suosikkirannoilla on päästy käymään vähän kauempanakin ja ostosreissu tehty Phuket Towniin. Ties mihin sillä vielä päristellään ;)

Punainen paholainen. Väisty jos näet!
Lapset Phuketin Nai Thon Beachilla 22.3.2011
Toivottavasti siellä kotimaassa kevään tulo edistyy vauhdilla. Päivät ainakin pitenevät varmaan jo kovasti. Meillä on nautittu vaihteeksi muutamasta vähemmän hikisestä päivästä, mutta mistään ei huomaa, että pian ollaan jo huhtikuussa. Näin se reissu etenee!

Terkut :)

1. Aivan ihana toi viimeinen kuva! Terkkuja teille täältä hirveestä viimasta ja tuiskusta...Tänään on lunta tuprutellut pitkin ja poikin.

2. Tänks :) Huomasin, että siellä on ollut myrskyä ja ketjukolareita yms. Mitenköhän selvitään ens talvesta? Koettakaa jaksaa, kyllä se kesä sieltä tulee!